Vad är de finaste man kan bli?

Scoutledare Tony till sina tonårsscouter: Vi ska ha en diskusion, min dotter (9-10år) frågade mig: vad är de bästa man kan bli? 
Några av oss scouter sa Gud (vi var ju i kyrkan) Men de kan man ju inte bli.
Sen kom vi på något konstigt sätt, in på att om man var rättvis, var man väldigt bra, och de stämmer ju! Men går de att ALLTID vara rättvis?

De slutliga svaret blev, att jag är finast! Att vara sig själv, är de finaste man kan vara! Att inte bry sig om vad alla andra tycker, och inte försöka vara som någon annan.
Följdfrågan blev då: Hur vet man att man är sig själv? Oj, aa de kunde vi inte svara på! den riktiga gränsen kan vi nog inte se över. Du kanske vet, om du bryr dig om allt, vad andra säger och tycker om dig.
Om någon säger att du har en ful tröja, vad gör du då?
Är du som går in på toaletten och gråter, så att mascaran rinner.
Eller den som säger: jag tycker den är fin, och de är de som räknas!
Eller säger du kanske, din är inte heller så värst snygg!
Jag skulle nog i detta fall (om jag nu tycker den är snygg själv) Andvända den trjöjan lika mycket som vanligt, eller oftare. Då är jag kanske lite elak och retsam. Eller så är jag mig själv! Accepterar du mig då? Jag lovar dig att om du är dig själv, kommer ditt liv vara lyckligt! Ärlighet räcker längst! även om det är jätte svår vissa gånger. Jag ljuger också ibland och jag är dum med gänma mellanrum. Men INGEN är perfekt!
Då kan man också ställa sig frågan, Är Gud perfekt? De sägs ju alltid att ingen är perfekt. Jag vet inte om de står i bibeln att Gud är perfekt. Men vad vore de för löfte om de inte gäller alla!? Jag kan inte svara på de.  Och de skulle kunna diskuteras i evigheter. Så jag tror vi sätter punkt här.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback