Samhällsansvar

Gårdagens tema, var "samhällsansvar". De rekomenderade då till berättelsen om Sackaios. (den jag och fia igår illustrerade) Sackaios som var en tullindrivare (kassör vid tull, till staden Jeriko). Men han var inte riktigt ärlig på sitt arbete, han tog nämligen alldeles för mycket betalt, för då kunde ju han få en större del! En dag hörde han ryckten om att Jesus, han som gjorde under, skulle komma till staden. Han blev nyfiken, men ville inte visa de.
När tiden var inne, och Jesus kom, vart han plötsligt väldigt rädd! Han gömde sig bakom ett träd, men Jesus såg honom ändå! Han sade till honom, Sackaios vad gör du där? Kom hit, jag vill gästa ditt hem! Sackaios ställde till med kalas, och han betalade tillbaka allt han stulit!

När jag hör "samhällsansvar" tänker jag direkt på "gatusopare", men också, hur arg jag blir när jag ser någon slänga skräp på backen! Jo, jag har faktiskt också skräpat ner på gatorna. Men de är inget jag skulle göra nu!
Men om jag ser någon som slänger skräp på marken, säger jag inte ifrån, kommer de en främling och går där som om inget har hänt, också börjar jag med mitt -Varför gjorde du sådär? Så gör man inte, fy på dig!. skulle nog hela jag vara Gul och blå! Vi lever i ett sådant samhälle, där alla är så bekväma av sig.
Äh, jag orkar inte gå till soptunnan, de är hela 2meter dit, jag slänger de på marken. De finns ju de som städar och de får betalt!
 OCH! De finns andledningar till att de sitter soptunnor lite här och var! De är för att de ska andvändas! så andvänd dom!
Jag tänkte att jag skulle kunna komma med något bra exempel från dagen, men Tierparna har skött sig idag, så vi får se de från den ljusa sidan!

Vad tycker du om nerskräpning på gatorna och allmänt utomhus?
Borde kanske städarna få högre lön?
Jag tycker att de som städar skolorna, ska få högre lön och göra ett bättre arbete. Jag menar hur många toaletter på en skola, vill man gå in på? Ingen! inte på våran skola i alla fall.
Hos oss har de till och med gått så långt, att städerskan vägrat städa vårat klassrum, för att de varit för stökigt.
Nu har vi möblerat om, och skaffat någon form av "vakter" som ska hålla extra koll, vid lektionernas slut.
Vi diskuterar gardiner och mysbelysning. så som man hade på den gamla goda tiden upp till 5an!
Jag tror jag ska leta reda på lite blommor att ta dit me! Nu ska inte städerskan få något att klaga på!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback