Det börjar kännas som hemma!

Jag har precis kommit in från en promenad med Eltisen. En riktigt härlig promenad var det, för det börjar bli som det ska! Snön försvinner och det börjar lukta anselage och koskit, det låter hemskt de förstår jag... men det är superhärligt! Jag är uppväxt i den lukten (fast jag luktar inte så!) och nu börjar det kännas som hemma liksom! Det porlar i dikena och en långtradare kör förbi på E4an, det kommer en lätt vindpust som gör att jag bara vill gråta av lycka! Vilken stadsbo som helst hade säkert spytt av stank (och det blir värre), men jag är ingen stadsbo! Jag är en stolt bonde! ...och en gång bonde, alltid bonde!
Jag bor nu mera vid sjön, det gör jag alltid på våren. Och det är inte så att jag flyttar, nej jag har bott i samma hus i hela mitt liv! Och det är som så att bor man i skämsta så kommer sjön på våren, vare sig man vill det eller inte! Det kommer fullt av svanar och änder som låter som jag vet inte vad. Ån är typ 5gånger så berd mot vad den ska vara, och jag är jätteglad!
Allt förändras med tiden, även de som är bra... Men de gör inte våren! Den luktar likadant och den känns nästan likadant varje år! Och de känns så härligt att få känna igen sig i livet, att få känna att äntligen börjar allt! En hel sommmar väntar, och jag är så gott som säker på att den kommer bli den bästa!
Men först ska jag njuta av lantlivet! Jag ska springa över åkrarna i solskenet, andas in den friska luften med stänk av bondgård.
Jag känner att jag har inte tid att vara i skolan nu, för det är så mycket annat jag vill och behöver göra! Jag har tillexempel inte varit inne och pratat med farmor och farfar på evigheter (fast de inte ens bor en kilometer bort), vilket innebär att nästa gång jag kommer så kommer de ha så mycket att berätta, och knappt hälften begriper man (vilket tar timmar på köpet...).
Jag skulle vilja ta mig en låååång promenad i skogen och hoppa med Salis i selen, jag skulle vilja bekanta mig med highland kalvarna (som redan är stora nu), och ha tiden att bara va!
Men som det ser ut nu så har jag en fredagkväll att planera. Och innan kvällen ska jag vara barnvakt, och så måste jag plugga (plugg känns bra onödigt) och skriva en massa, och spåna en massa för snart fyller Alice år och då kommer jag garanterat åka fast för att hitta på nått. Vi ska ha lägerbål och siluring. Konfa-innebandy och läger och allt vad det nu är! Och andrum måste man ha med!
Livet leker kallar jag det!
Men sova MÅSTE jag göra, och de är lika bra att göra de nu... annars hinner jag inte de! ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback