En kyrka i min tid

Hur är en kyrka i din tid?
Om du fick bestämma precis hur din kyrka skulle vara, lokal, budskap, församling, ungdomsarbeten, vem som bestämmer, sammarbeten, innehåll, ALLT! Hur skulle de vara då?

Min kyrka skulle nog vara ungefär så här:
En kyrka ska vara fin och välkomnande, dörrarna ska stå öppna och ingen ska behöva känna sig utanför. Jag tycker att en kyrka kan se ut på många olika sätt, men att göra om så mycket att man tappar själva "kyrk-känslan" gillar jag inte. Man ska känna harmonin i kyrkan.
Meningen med en kyrka är att sprida tron och att prata om Jesus. Men de kan man göra på olika sätt! I Tierp har vi tex Växthuset för de minsta, scout för de som är lite äldre (i all natur ingår givetvis Gud), vi har tonår för de som är i tonårs-åldern, vi har både Teen choir och Unga röster som träffas och sjunger om Gud och till Gud. "Vanliga gudstjänster" för alla åldrar och såklart RPG för de äldsta...
Vi har det ganska bra, även om ungdomsdelarna på söndags gudstjänsterna inte riktigt finns me... Jag vill ha en blandning mellan ungdom och pensionär! Lovsång till orgel, då räknas inte lovsångerna som står i psalmboken som lovsånger, utan som psamler... Jag kommer som jag är på orgel tex... bara man håller lovsångstempot! Perfekt jue!
Jag vill inte ha en för stor församling för i en församlig ska man känna alla och kunna hålla koll på alla, tycker jag iallafall. Och har man då en församling på över 300pers är de lite svårt. Samma sak gäller på SMU-aktiviteterna, vi har ungefär 60scouter varav 30 är spårare/nyingar... På tonår är vi ungefär 20-25st som är "stammisar", de är ganska skönt för då kan man ha koll på alla, man hinner prata med alla och alla skrattar tillsammans. Sen så är det några gånger om året som vi åker på läger och träffar andra ungdomar från distriktet. Då är vi 100-200pers i åldrarna 12-20 och ledare. Hade vi inte varit ett litet tonårs-gäng så hade inte sånna saker varit lika speciella och roliga. Man längtar efter folk och träffar dem ganska sällan, men när man väl gör det så är det jättekul! Distriktet är nog de viktigaste vi har, och så ska de kanske ta de ifrån oss...
Min kyrka ska vara älskad och längtad av alla!

Jag har haft en fantastisk helg som inledning på påsklovet!
Och nu kom jag på att jag måste fördjupa mig i påsken, så jag ska skriva ett lite proffsigt inlägg om vad som hände för 2000 år sedan!



Kommentarer
Postat av: Gabbe

Fint malin! Det där skulle du ha sagt framför kameran.. ;D

2011-04-17 @ 15:46:56
Postat av: Martina

Va fint malin

2011-04-17 @ 16:29:43
Postat av: Linda

Låter som en toppenkyrka! Dock skulle jag vilja ha en kyrka med en stor församling. Tror ändå gemenskapen skulle finnas i form av Gud.

2011-04-18 @ 00:22:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback