Jag vill, vi kan, alla ska!

Jag vill leva!
Vi kan fixa det!
Alla ska få uppleva pension!


Idag började vi se en film på SO- lektionen, "En obekväm sanning" heter den och handlar om miljöförstöring. Al Gore (han som förlorade mot George Bush i presidentvalet 2000) påstår saker lite hittan och dittan som faktiskt är sanna, eller kan bli sanna om vi inte gör något åt det!
Han visar ett diagram på koldioxid- utsläpp på flera år tillbaka och även hur det kommer(/hur det kan) bli om 50år. Utsläppen av koldioxid har ökat enormt de senaste åren vilket gör att de infraröda strålarna stannar kvar innanför ozonlagret istället för att gå ut utanför. De hettar upp jorden, polarisarna smälter och klimatet blir varmare. Om 50år kan det vara för varmt för att vi människor ska kunna leva som "vanligt", om vi kan leva alls! (frågan är vad som är bäst..?)
Istället för att fokusera på filmen, sitter jag och tänker på mina barnbarn!

Jag längtar så efter att få barnbarn!
Mamma brukar säga att jag lär ju längta efter att ha barn först! Men jag ser bara positivt med barnbarn! (självklart finns det positivt med "egna" barn också, men mer negativt än med barnbarn)
1 man behöver varken bära eller "pluppa ut" sina barnbarn.
2 man kan ha dem när man vill. Du är inte bunden till dem 24/7 (inte på samma sätt iaf)
3 Man behöver inte säga ifrån på samma sätt som en förälder, hos mormor är det en frizon ;)

Jag längtar till om 50år då jag nyligen blivit pensionär och står hemma i köket och bakar vaniljbullar. Då mina små barnbarn kommer inspringandes och ropar "Hej Mormor!" och jag får bjuda på hemgjord saft och nybakta bullar! Den tiden då jag varje dag (förutom när jag är på RPG) kan sitta på balkongen med en tidning och en kopp kaffe. Ta en promenad med stavarna i solen och bara njuta av livet!

Så har jag kommit fram till en del att fixa också!
Jag måste först och främst ha egna barn! (hm.. och kanske nån att skaffa dem med) och jag måste ha minst två döttrar! För jag kan ju inte räkna med att min enda ska skaffa barn... och "Farmor Malin" nä! "Mormor Malin" låter bättre! (man kan ju bli både och.. fast mormor är ett måste för mig!)
Och så måste jag bo nära mina barn och barnbarn.. annars kan de inte komma in lite nu och då och äta vaniljbullar! Och så är det svårt att vara barnvakt om avståndet är långt!
Så måste jag ha en balkong... Jag måste bli bättre på att baka (bullar är typ de enda jag kan), och göra hemgjord saft! Och så måste jag börja prenumerera på en dagstidning...

Men det viktigaste av allt! VI måste ALLA hjälpas åt med att värna om våran miljö! Jag vill leva om 50år, men hur kul är det att leva om man lever helt ensam? riktigt boring skulle jag tro!
Det kan inte bli bra till imorrn eller till nästa vecka. De behöver tid, tid att förändras! Du vet själv om du försökt ändra på dig själv... tex sluta äta godis. Om du aldrig äter godis eller sötsaker under en period så håller de inte så värst länge... men om du börjar med att trappa ned och sedan vänja dig av, då kanske du kan klara det så länge du vill!
Ska du sluta åka bil, då lämnar du bilen två veckor och sen är du så trött på att cykla överallt i regn och vind, att du slutar cykla och åker bil oftare än innan. Men om du cyklar när det är fint väder och åker bil när det är regn eller när du behöver. Då fixar du de!
Och börjar vi nu, får vi kanske en härlig pensionstid som belöning!
Lycka till!

Kommentarer
Postat av: Hanna

du är helt underbar på det här :) jag är redan redå att börga :D

2011-04-04 @ 21:25:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback