Skärtorsdagen för 2000år sedan.

Ja vad hände då? Han dog inte, han uppstod inte och han föddes inte. Vad är de då som är så speciellt?

Jo, han samlade alla lärjungarna till måltid.
Före maten så gjorde Jesus slavagöra, han tvättade alla lärjungars smuttsiga fötter.
Efter de så åt de mat, antagligen som vanligt.
Men efter maten så hände något lite speciellt... Jesus tog ett bröd, tackade Gud, bröt de och sa några vackra ord. Han tog sedan bägaren med vin, tackade Gud, sa några vackra ord och skickade runt så de fick dricka och äta av Jesu blod och kropp. De flesta av er känner igen detta och vet att de kallas nattvard nu för tiden.
Men varför gjorde Jesus detta? Jag skulle säga att han  "levde varje dag som om de vore den sista", Jesus visste att de här var den sista måltiden.
Vilken hemsk känsla det måste vara att veta att imorrn kommer jag dö.
Vad skulle du göra om du fick veta att imorrn är din sista dag, i övermorgon så kommer du att dö en hemsk död?
Jag tror jag hade gjort något liknande som Jesus gjorde. Samlat alla mina kära och berättat att jag älskar dem! Och att även fast jag kanske inte kan vara runt dem fysiskt, så finns jag uppe hos Gud och i deras hjärtan. Att oavsett om jag finns på eller ovanför jodren så finns jag! Och istället för att tänka vad jag skulle  sagt, får man tänka på vad jag har sagt! (inte de dåliga jag sagt, utan de bra!)
Vi hade aldrig kunnat använda oss av WWJD om inte Jesus gjort så mycket bra! Vi har en grund att spekulera runt, så låt oss utnyttja oss av den!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback