Den fria viljan

Ni som föredrar bilder kan bläddra ner och granska bilden på Evelin, ni andra kan forsätta läsa detta om min nyaste tankte kring den fria viljan.
Jag kom faktiskt på det nyss när jag var ute på promenad med vovsingen min, jag gick och sjöng (sjunger alltid när jag är ute och går). Plötsligt börjar jag sjunga "Du vet väl om att du är värdefull" och den texten går sedan "Du passar in i själva skapelsen, det finns en uppgift just för dig, men du är fri att göra vad du vill med den, säga ja eller nej". Jag började genast tänka tillbaka på den fria vilja och att jag skrivit att jag tyckte den skulle vara bättre i Guds händer. Om Gud planerat våra liv eller om allt mitt kommer spontant för honom också osv. Jag tänkte att Gud kanske har sagt upp ett ungefärligt "program" om vad som kommer hända i mitt liv. Han ger mig möjligheten att göra saker hela tiden, han välsignar mig och bryr sig om mig och han älskar mig oavsett vad. Man kan inte få någon att sluta älska en person, jag tror inte man kan få sig själv att sluta älska någon heller faktiskt, hjärtat är starkare än hjärnan. I alla fall så tror jag att Gud har ritat upp mitt liv som en stor spårning med massor av kontroller, frågor och funderingar, och utmaningar på vägen. Men det är mitt val om jag vill stanna. Det är mitt val om jag vill tro på Jesus och det är mitt val att hjälpa människor, eller vara en idiot. Det är mitt val och jag tror att Gud stöttar mig i det. Han berättar för mig ibland om jag gjort rätt eller fel, han finns alltid där och verkar. Ibland visar han sig genom andra människor eller änglar, och ibland på egen hand. Men även du som tackat nej till Jesus eller du som inte fått chansen att svara på inbjudan om att vara en kristen, även dig älskar han. Det är lika sant som att ditt hjärta slår just när du läser det här. Du som vill ta emot Jesus, prova be. Det finns inga regler, inget rätt och fel, ingen behöver höra och ingen mer än Jesus behöver veta om det. Säg att du vill ha honom i ditt liv och låt honom verka i din kropp!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback