Jesu kärlek

I en liten diskussion som varade på facebook uppkom frågan "Älskade Jesus alla eller älskade Jesus med alla?", efter en liten felläsning på "Jesus åker av e4an och knallar runt". Ja, det står inte i bibeln att Jesus hade en älskarinna men det står att han upplevde alla känslor. En liten "kuggdel" faktiskt. Jag har hört något om att man anar att Jesus kan ha haft en speciell relation till Maria Magdalena, eller man vet att de hade en nära relation men det framgår inte om det är i något förhållande. Om vi utgår från att de hade ett förhållande nu. Enligt bibeln så ska sex komma efter äktenskap och Jesus gifter sig aldrig i bibeln. Då finns det tre alternativ (som jag kommer på).
  1. Jesus löd inte bibeln och hade sex med Maria Magdalena ändå.
  2. Jesus gifte sig med Maria Magdalena utan att någon lärjunge visste om det.
  3. Jesus hade aldrig sex och därför står det fel i bibeln där det står (jag har faktiskt inte läst det själv, men hört det i kyrkan) att Jesus upplevt alla känslor.
Nu kom jag också att tänka på att det är aldrig någon i nya testamentet (förutom Maria och hennes syster) som får barn. Alltså många har ju barn och så, men ingen av lärjungarna eller de som står nära Jesus får barn. Ingen som skrivit om Jesu liv, nu tar jag kanske i lite mycket känner jag... Jag har inte läst hela bibeln men jag tror det är så (man kan inte veta allt=skillnaden mellan Gud och människa). Varför inte det? Ändrar då min "Hur kan man älska Gud mer än en nyfödd kalv?"-fras till "Hur kan man älska Jesus så mycket att man offrar chansen att få barn?" Ville inte Jesus att hans lärjungar skulle ha barn, eller var alla tolv typ "eviga ungkarlar" som ville forsätta så och bara följa Jesus? Låter faktiskt lite tråkigt tycker jag... Jesus var säkerligen jätte rolig och ascool men tänk om inte Jesus ville att dem skulle ha barn, tänk om det var så han upplevde egoism. Tänk om han gjorde Maria Magdalena gravid men att hon födde efter kristi himmelfärd så det står inte i bibeln. Fast jag tror inte att Jesus var ett sånt svin att han gjorde en kvinna gravid och sedan drog hem till farsan och regerade lite istället för att vara den konkreta fadern ett barn behöver. Slog mig också nu att vi alltid tänker gott om Jesus, men han kanske var så mänsklig att han var elak ibland också. Det hör ju lite ihop med alla känslor tycker jag...
Men tänk om Jesus var ett arsel ibland, tänk om...
..han hade sex utan att vara gift
..han hindrade lärjungarna från att få bli kära och skaffa barn
..han lämnade fru och barn på jorden för ett liv med sin pappa
Ja, alltså jag får inte riktigt ihop det här +att mitt internet lag av och halva inlägget försvann. Men har ni frågor eller påståenden så säg till så kanske vi kan lösa gåtan!

Kommentarer
Postat av: Lovisa K

Jag tror nog att Jesus uppmuntrade lärjungarna till att gifta sig och att få barn, men att vänta tills Jesus tid på jorden var slut. Vi vet ju att de blev sända av Jesus till olika delar av världen och att de bosatte sig där. En förblev dock garanterat barnlös och det är Petrus som blev den förste påven i Rom. Någon annan som tycker något annat?

2011-08-18 @ 19:57:36
Postat av: Mima

Ja det är riktigt att det står att Jesus upplevde alla känslor, men de känslor man får vis sex är ju känslor som kan upkomma även vid andra situationer. Alltså behöver inte det betyda att Jesus hade sex eller att Bibeln har fel.

2011-08-22 @ 13:02:20
URL: http://clickat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback