Mode

Jag har tänkt på det här med mode och vad det innebär. Jag sitter nu med en ellos tidning bredvid mig och tänker att några saker är inte snygga för 5öre, några är för att få konstgjord figur och några är faktiskt riktigt snygga.
Men just det att ha push up och push in jeans är något jag tycker är för mycket.
Det jag vill spinna vidare lite på är vad vi ser mode som, hur mycket vi håller oss till det och om det verkligen är bra?
Ja, vad är mode egentligen? Är det ett sätt att få status? Att ha det senaste och dyraste. Är det butikernas sätt att få folk att köpa just de plaggen? Jag tycker verkligen inte att kläder är status, eller alltså det är nog rätt oundvikligt att de som har kläder (vi "I länderna") har högre "status" än de i U länderna som har nått litet skynke på sig. Men jag tror inte att just de där jeansen ger en högre status än de andra jeansen som är 100kr billigare, och har inte det där lilla märket på bakfickan som de dyrare har. Det är bara inbillning, en inbillning tyvärr för många fått för sig. Däremot tror jag mer på att det är butikernas sätt att locka konsumenter. Att visa i tidningar mm vad det är som "är snyggt" och "bäst att ha" osv tror jag ger konsumenterna lite feedback att handla.
Personligen så är jag ingen mode människa (haha) och jag kommer aldrig bli heller. Jag kommer aldrig äga ett par chinos till exempel. Jag tycker att mode är överskattat för det är så många som lägger ned onödig tid och pengar på att ha det senaste, just för att de tror att det är värdelösa annars. "Tänk om inte min kompis inte tycker om mig om jag inte har den där nyaste koftan för 1.000kr." Då är det ingen kompis, jag är ledsen men om dina kompisar bara accepterar dig för din stil så är det fel. Du kan inte tycka om en person för dess utsida, det är insidan som älskar.
Som ganska icke-mode-intresserad så är det ändå rätt omöjligt att låta bli att köpa nått som är modernt. Alltså nästan alla butiker säljer bara modernt (okej inte riktigt, men nästan), men jag tycker det viktiga är att ha en egen stil som man trivs med! Så strunta i vad som är det trendigaste och ha vad du trivs i, är det det nyaste så tänker jag absolut inte tvinga dig att ha något annat. Men jag tror inte det är bra att fastna i alla mode trender i tidningarna och bara köpa, köpa, köpa och köpa mer och mer kläder. Absolut inte om det är för andras skull. Och om du är beroende av shopping så råder jag dig att utmana dig själv att inte köpa ett enda nytt plagg (inte ens nylonstrumpbyxor) på en månad. För DIN skull!
Kläder är kul, men livet är sååå mycket mer! Typ skor också! Nej det sista var bara skoj, det hoppas jag ni fattar. Ta vara på livet, du har bara ett!

Kommentarer
Postat av: Sara

Bra skrivet!

2011-08-09 @ 12:50:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback