Livets stora gåta- förlåta

Hur kan Gud förutspå allting? Hur kan han få ihop allt liksom? Har Gud redan bestämt vad jag ska tänka på imorn?
Jag tror att allt har en mening, jag tror man kan se något positivt i allt. Men vad jag inte riktigt kan säga är om Gud redan bestämt allt. Har han liksom en mapp i ett skåp där det står "Malin Fritzon" och som innehåller hela min livshistoria. Hur allt kommer ske, hur jag växte upp och hur jag kommer dö. Har minsta lilla skrapsår på min kropp en mening? Hade Gud bestämmt att jag skulle cykla kull för några år sedan och få ett ärr i pannan? Vilken elak Gud i så fall... Men vi har ju den fria viljan. När det pratas som fria viljan tänker jag alltid på scenen i "Bruce allmighty" då Grace är på prommenad och det står "G+B" mm ristat på träden. Bruce som Gud kan inte bestämma eftersom att den fria viljan väger mer. Betyder det att jag som alltid tänker att "Visst, jag har gjort måååånga fel i mitt liv men det finns en mening med det" har tänkt fel hela tiden? Är det så att jag styr mitt liv och Gud sitter med sin stämpel vid sitt skrivbord och stämplar ett "OK" på allt jag gör precis som tomten på dockorna i tomteverksataden på julafton? Accepterar och förlåter Gud allting fast du och jag gör fel? Kan Gud förlåta allt. Har Gud förlåtit Hitler, Stalin, Kristian Tyrann, Sadam Husain och alla andra stora massmördare, och kommer han att förlåta Khadaffi och Breivik? Vad var meningen med tsunamin i Japan, och i Thailand för några år sedan? Vad är miningen med all terror i världen? Har Gud bestämt det eller kan han inte göra något på grund av den fria viljan? I så fall tycker jag att Gud ska vara lite snål ett tag, lova att vara snäll och sedan köpa den fria viljan. Kanske är den i bättre förvar hos honom. Jag tror att Gud bara vill gott och vill mitt bästa så varför skulle han missbruka det.
Om vi går tillbaka till början, har Gud redan innan jag skrev detta planerat in att jag skulle skriva precis såhär? Vill Gud att vi ska fundera på det här eller är det ett mänskligt påhitt? Om det inte vore meningen skulle nog Gud paja mitt internet nu så att jag inte kan publicera, men han lät ju bli eftersom att du läser det här nu. Vad tror du?

Kommentarer
Postat av: Cecilia

Ja, jag tror att gud vet vad som kommer hända idag, imorrn och alla andra dagar, för så står det i bibeln. Men jag tror inte att han bestämmer över dina tankar! För det är vad fria vlljan är! Och jag tror inte att han skulle paja internet om han inte gillade ditt inlägg, för det är också den fria villjan som gör att du har rätt att skriva och tycka vad du vill! Och det gör han av KÄRLEK. Gud är kärlek, och älskar dig mer än något annat! Och för att du ska kunna besvara den kärleken så måste du ha den fria viljan. Och jag tror han bryr sig om varenda litet steg du tar!

Och jag tror att han skulle förlåta Breivik om han bad om förlåtelse och menade det med hela sitt hjärta (villket jag nästan är säker på att han inte gör)! För jag tror gud älskar honom, lika som han älskar alla andra människor. Men jag är säker på att han HATADE vad han GJORDE. Men han kunnde inte stoppa honom pga den FRIA VILJAN. För att han kan inte ta ifrån någon den fria viljan, hur mycket han än skulle vilja, så funkar det inte så! Och även fast det var super duper jätte hemskt det som hännde i Norge så förde det ju med sig bra saker! Norge är mer sammanflätat än nånsin! Tro verkligen inte att jag på något sätt tycker att det han gjorde var på minsta sätt rätt!!! Men gud kan vända alla hemska saker alla hemska människor gjort, till bra saker!



Oj,vad långt det blev! ;P

Man glöm inte att gud bara är kärlek och att i honnom finns inget ont!

Kram!<3

2011-08-21 @ 22:10:39
Postat av: Filip

Men tänk så tråkigt det ändå skulle vara om man inte hade någon fri vilja! Om allt redan var bestämt.

Det skulle ju vara som att spela in en film, där manuset redan var spikat. Skulle inte kännas som det gick att påverka någonting, eller göra någon skillnad i världen om allt ändå var tidigare planerat.



Men det är nog som du säger, att världen skulle se bättre ut utan den fria viljan.

Hoppas det är sant att det finns någonting positivt med allt skit som händer.

2011-08-22 @ 15:54:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback