VSJG

Vad skjuttsingen har jag för konstig rubrik? Jo jag hittade på en liten svensk version av WWJD, What Would Jesus Do- Vad Skulle Jesus Gjort. Och det är just det jag tänker skriva om nu, vad jag tror att Jesus skulle ha gjort.
Igår skrev jag också ett inlägg om vad vi pratat om på mötet med UR och styrelsen, och bad er tänka lite på vad ni tror Jesus skulle gjort/tagit vägen om han åkte av e4an i Tierp (/din stad). Jag vet inte vad du har kommit fram till, men jag tänker dela lite av vad jag tror.
Om Jesus en vanlig onsdag hade kört in i Tierp med sin bil, vart hade han gått först?
Jag gjorde en punktlista:
  • Skolorna
  • Kyrkan
  • Ålderdomshemmen
  • Sjukhuset
  • Promenad på köpingen/kommunhuset
  • Ungdomsgård/hälsohus
Jag tänker på "rökarna" och dem. De som kanske mår dåligt och missbrukar på grund av det. Jag tänker att dem är så långt ifrån där jag tycker "man ska vara", de har redan fallit. Jag tror Jesus skulle räta upp dem och ta dem med sig. Låta dem följa honom och välsigna dem. Sen tror jag att han skulle ta dem som håller på att falla med inte riktigt är där än, rädda dem medan de fortfarande står på ben av spagetti.
Jag tror han skulle komma in i kyrkan, morsa på de som jobbar åt honom och pusha dem. Sen tror jag han skulle gå till ålderdomshemmen. Jag tänker på den här tanten som sitter i "kyrkan" och får se Jesusbarnet, då hon säger nått med att hon kan dö lugnt nu när hon sett messias. Jag tänker att de sitter och väntar på att få träffa honom, han kommer och låter dem somna in och fara från sina smärtor. Sjukhuset för att hela och rädda de som inte är redo för himmelriket än.
Så tror jag han skulle gå runt och hjälpa tanter över gator, rena alkisarna på fredners och besöka fritidsgården och hälsohuset.
Däremot undar jag om Jesus skulle komma till Tierp, skulle jag få träffa honom då? Jag tycker det är viktigare att han tar hand om dem som ligger riktigt illa till, men jag vill ju också träffa honom. Jag tvivlar på honom ibland när han inte gör som jag ber om, det vore ju slut om jag träffade honom. Jag skulle aldrig mer tvivla på att han verkligen finns och älskar mig.
Tänk om Jesus skulle lite spontant och diskret dyka upp en Gudstjänst och inte säga att det var han. Jag lekte med tanken och tänkte att undra om han skulle se lite "underlig" ut, tänk om jag skulle kolla snett på honom och sedan få veta att det var Jesus. Jag skulle skämmas som aldrig förr, men varför? Varför skulle jag skämmas mer om det var Jesus eller en "vanlig" människa? Jesus är liksom Gud och kan ju faktiskt ta det, en vanlig männsika är vanlig och mycket mer sårbar. Skämmdes av bara tanken må jag säga.
Men jag har en tanke av vad Jesus skulle gjort, och jag vill ju leva som Jesus. Som de precis sjöng i en låt "Låt Jesus få bli din regisör", väldigt passande precis här faktiskt. Jag vill vara som Jesus vill att jag ska vara. Men hur är man då? Jag kan inte hela folk på sjukhuset eller visa mig på ålderdomshemmen så de döende säger att nu är allt fullbordat, nu kan jag dö. Det är svårt att tänka vad lilla jag kan gör för världen som skulle göra min regisör lyckligare än någonsin.
Jag och Amanda brukar prata väldigt mycket om just WWJD. Vi kommer inte alltid på något bra svar, det är lättare att tänka "Ja, Han hade inte gjort si och så i alla fall", men oftast kommer vi fram till något rimligt som vi kan försöka följa. Så jag ger er rådet att diskutera med en kompis om du inte rätar ut tanken på egen hand.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback