<3<3<3 <3<3<3<3<3<3 <3<3<3<3 <3

Jag konstaterade att det är alla hjärtans dag imorrn. De förklarar kanske att det var så många bröllops filmer på tv imorse!

Jag funderar lite på de här med hjärtan ändå... Vad betyder de egentligen? Jag menar de måste ju ändå ha börjat med hjärtat vi har i kroppen... De som dunkar och pumpar runt blodet, de som gör att vi lever!
Men hur kommer de då sig att vi skriver hjärtan till dem vi tycker om? För de är ju faktist så. Jag skulle ju aldrig skriva <3 till en kompis om jag var fly förbannad på den! Och inte till nån främling heller för den delen! Utan <3 skriver man (jag ialla fall), för att visa att man bryr sig. De är svårt att förklara med ord, eller att skriva åtminstånde. Men jag tror nog ni fattar!

Men det finns ju uttryck som Hjärtat, ..? så kommer jag inte på fler bara för de! Men om vi utgår från att vi behöver vårat hjärta för att leva. Och kanske påstår man, att man inte kan leva utan den man älskar.. Kanske är de därifrån uttrycket Hjärtat kommer? Att man kallar en annan person för "Jag kan inte leva utan dig".
De låter inte helt fel tycker jag!

Men tillbaka till det här med varför vi skickar <3 / (L)...? Är det en symbol för uttrycket? Betyder <3 "Jag kan inte leva utan dig"? Om de nu skulle vara så, missbrukar vi då "huvudmeningen" med de hela när vi skriver de så ofta som vi gör? Ju oftare vi skriver det, tonar meningen med de ut då? Jag vet inte, jag bara filosoferar! Men var tror du?
Meningen med de här inlägget är inte att du ska sluta skicka hjärtan till dina nära, för att betydelsen ska bli större "när de väl gäller". Tvärt om! Tänk på hur glad en människa kan bli som får ett <3 i ett sms eller i en chatt konversation! De är nästan som att hjälpa en fattig! Kanske är de till och med de du gör! Kanske är människan fattig i hjärtat, och du kan göra att de hjärtat blir fyllt av glädje och omsorg!

Intervju!
Jag blev så nyfiken på varför man skriver <3 i sms/chatt. Så jag frågade lite rondom peaple (mellan 13-20år) både tjejer och killar och de svarade:

<3 är ett tecken för ett hjärta i SMS-språk och även internet-språk. Om någon skickar ett sådant kan man alltså räkna med att den personen tycker om en!


Jag vet inte..


<3 tycker jag är detsamma som ett hjärta och de skriver man väl till de man känner väl eller lite bättre/ eller eventuellt om de är till en kille, så skriver man de om man tycker om honom eller om det är en killkompis man känner väldigt väl. så andvänder jag de.. 


<3  betyder att man tycker om den man skickar det till.

 

Hjärtan skickar inte jag till vem som helst, utan till vänner... De är typ som en avslutningsfras men lite mer personligt än bara en gladgubbe! Samtidigt som jag inte skickiar hjärtan till vilken kille som helst för de kan tolkas som mer än bara vänskapligt...

Tack till er som ställde upp!







Visst är den övre bilden MYCKET finare!?



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback