BIbeln

Bibeln är nog den bästa boksamlingen som finns! I bibeln hittar du allt mellan himmel och jord (ganska boksatvligt).

Bibeln för mig är...

...en samling av 77böcker, slrivna för 2000år sedan

...en påminelse om vad som betyder något

...ett innehåll som passar in i varje sekund av mitt liv

...sjukt tråkig, men också sjukt spännande

...en handbok för hur vi ska vara mot varandra

...grunden till vem jag är

...så onödig, men samtidigt så nödvändig

...Guds konkreta sätt att berätta för människorna vad han vill med dem

I min konfa bibel (och i alla andra konfirmander från Tierp/Örbyhus missionsförsamlingar biblar) finns det blanka(asså inte vita), nytryckta sidor som en liten "förklaring" till vad som står i just den bibelboken, och kanske något speciellt bibelord som kan passa.

Tex Johannes evangelium :
De sju orden, Jesus säger:
Jag är livets bröd
Jag är den sanna vinstocken
Jag är uppståndelsen och livet
Jag är världens ljus
Jag är grinden
Jag är den gode herden
Jag är vägen, sanningen och livet. (Den som tror på mig skall inte gå under, utan ha evigt liv)

"Läs vad Jesus gjorde på uppmaning av sin mamma i Joh 2:1-11"
Jag gissar på vatten-vin undret?
Tänk, Jesu första under var en åtsägelse från hans mamma.
Mitt första under var nog att gå eller prata och de hade nog inte gått utan min mamma heller...


Som ni säkert märker så finns det rätt mycket spännande i bibeln (Och jag har inte ens nämnt något som är spännande än..) men jag råder er, försök inte läsa bibeln från början till slut! Då kommer du tröttna efter typ 2 kapitel, ta små stycken ibland. Jag brukar försöka att varenda kväll innan jag somnar öppna min bibel på en random sida, läsa en vers eller två och sedan fundera på om det kan ha haft något samband med min dag. Sen så har man ju något vettigt att tänka på när man somnar! (Men glöm inte att läsa så du fattar sammanhanget, annars kan du hamna på helt fel ställe!)

Men nu ställer jag en fråga till dig som är kristen.
Hade du varit kristen även om du inte hört eller läst ett enda bibelord?
Jag kan med både oro och glädje säga att för mig är det nog grupptryck. Jag hade aldrig kunnat tro om jag inte fått höra verkliga saker om Jesus från 2011. Hade jag suttit ensam i ett rum utan någon som berättade något om Gud och Jesus eller utan att läsa bibeln hade jag inte trott. Frågan är att om inte bibeln fanns, hade då nån varit kristen? Allt hände ju för 2000 år sedan och ingen som lever nu levde då.
Tack för bibeln och tack för att det finns som många som insett det Goda! God, Gud, Dios, Gott, Deus, θεός!
Lägg märke till att Gud på engelska och tyska betyder God, och Gott på svenska! Positivt och grymt!

Godnatt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback