Jonas Helgesson

Jonas Helgesson är en CP-skadad kille i 30års åldern, han är ståuppare och kristen. I fredags kom han till ensro för att vara lite rolig och få oss att skratta, men det han gjorde var att i det roliga blanda in människans beteende så det hela blev som en predikan.
Det första han sa begrep man knappt eftersom att han pratar rätt sluddrigt, men han forsatte med att berätta om sig själv. Han sa att om 10min så skulle vi förstå bättre vad han sa och om 50min skulle vi förstå hans tal lika väl som alla andras. Han berättade att hans händer hade ett eget liv ibland, ville han dricka kaffe kanske högern tyckte att "Nej, vi spiller lite istället!".
Så berättade han om en klocka han fått en gång, den var vattentät ner till 10,000m djup. Han tyckte det var ascoolt och blev lite mer nyfiken på det. Han kollade upp och hittade ett enda ställe där det var så djupt och det var utanför Hawaiis kust. Han sa att om han skulle åka dit och dyka skulle nog inte kolla klockan och se "18.10 åh nej, jag missar aktuellt!" så varför ha en sån klocka?
Något annat som fastnade var att vi skulle vara tacksamma för allt! För det jobbiga för något gott med sig!
Tex:
Disk- Jag har mat
Tvätt- Jag har kläder
Jag har inte tid- Det är många som vill mig något
"Åh nej, jag måste tanka!"- Jag har något att tanka
Fått sparken från ett jobb- Jag var för bra
Och om inte du är du, vem ska då vara du?
Om jag försökte vara någon annan än Malin, vem skulle då vara Malin?
Jonas kan inte sitta på huk, so what? Inte säger hans fru en fredag kväll "Ska vi kolla på tv? -Nej! Ska vi gå ut och dansa? -Nej! Jag vet vi sitter på huk!"
Jag kan inte spela fotboll och jag är inte bra på tekniska saker och då låter jag bli att spela fotboll och hålla på med teknik för det är inget för mig i alla fall! Jag presenterar ju mig inte som "Hej, jag heter Malin och jag är sjukt bollrädd och är urkass på teknik!" bara för det. Och jag skulle inte heller presentera mig som Malin som är bra på att prata och tycker om rött läppstift, det skulle ju låta jätte knäppt! Däremot har jag ju kära vänner som både är bra på fotboll och på teknik och eftersom att jag inte är rädd för att prata så kan jag ju bara fråga dem om det är något! Vad har man inte vänner till? Jo för att hjälpa varann!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback