http://www.unt.se/tierp/kvinna-omkom-i-trafikolycka-1382601.aspx

Strax efter ett idag gick jag ut med datorn i famnen och tänkte sätta mig i solen. Plötsligt ekar det en rejäl smäll och min första tanke är "Hm.. är det något på arenan idag...?" Nej, det låter från stora vägen! Smällen följs av ett panikartat gnisslande och obehagligt bromsljud och sedan en kolliderande krasch. Jag anade på direkten att ett däck smällt och att bilen sedan fått sladd och bromsade starkt för att inte åka ner i ån.
In med datorn, jag låste inte ens dörren utan bara tog mobilen i cykelkorgen och bar iväg mot händelsen. Både nyfiken och med inställning att hjälpa till om det behövs. Jag stannar på busshållplatsen en bra bit bort, vänder mig om och ser en granne komma cyklande efter mig, så jag väntar in henne och konstaterar att vi är båda lika oroliga och fundersamma.  Vi cyklar fram lite men ser inget konstigt... men plötsligt konstaterar vi att det ligger en last bil på andra sidan vägen (och andra sidan ån och bakom träd och bilar) UPP-OCH-NED! Några bilar har stannat och efter en liten stund kommer det en brandbil som stannar på tvären och går fram till en svart bil mitt på bron, varför inte till lastbilen? Efter en liten stund förstår vi ungefär vad som hänt.
En lastbil fick punktering (smällen) panikbromsade men kom över på fel körfällt (gnisslet) där en personbil kommer i säkert MINST 90km/h och det blir en kollision som slutar med att lastbilen välter och ligger med taket nedåt och hjulen upp i luften och personbilen inklämd i å-räcket (kraschen). Föraren i personbilen var en kvinna i 37års-åldern och jag har hört (vet inte om det stämmer) att hon var från Örbyhus, tyvärr så omkom hon i olyckan som inte kunnat hindras på något sätt förutom att de inte kört bil alls.

Det känns jättefel att säga det, men jag tror faktiskt det finns någon mening att det skulle bli som det blev ändå... Annars hade de inte behövt hänt!
Må Herren vara med de anhöriga till kvinnan! Amen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback