Gårdsbutiker

Nu har bestämt mig för att skriva om något jag egentligen inte vet så värst mycket om, nämligen politik.

Tänk er en massa små gårdsbutiker. Bönder som säljer kött, fläsk, potatis, morötter, jordgubbar och kanske rabarber och bär. Grönsaker och frukt samt kött och kyckling i små handelsbodar utspridda på landsbygden.
Istället för att ta bilen ner till ica eller konsum kan du ta skottkärran till en gård i närheten där du kan köpa det viktigaste. Kanske kan du till och med köpa mjöl, gryn, ägg och mjölk.
Jag skulle älska att ha en sån gård!
Men tyvärr är det inte möjligt om man inte är miljonär. Enligt nån konstig lag inom EU får man inte ha en gårdsbutik utan att betala nån viss avgift (en hög avgift), då måste man ha så stor produktion att man måste sälja till stora affärer och företag för att gå runt.
Då måste man alltså åka bil och släppa ut en massa koldioxid vilket inte är bra, istället finns miljö alternativet som är lokalt hemproducerat och faktiskt mycket godare. Ser du något negativt med det? Det gör inte jag, kanske ska skicka in en motion till riksdagen...
Men i alla fall så undrar ju jag varför inte miljöpartiet eller centern tänker på det. MILJÖpartiet, namnet säger ju  att de vill värna om miljön. Centerpartiet har varit böndernas parti och borde ju göra vad som är bäst för både bönder, stadsbor och miljön. Varför då sätta en lag mot att göra saker bättre? Inte okej!

Kommentarer
Postat av: Clara

Gör det Malin! Känns ju bra puckat om dem ska ha en lag mot det, varför inte starta gårdsbutiker! SÅ skicka in en motion du :D Ha en jätte härlig midsommar, så syns vi på tisdagmorgon! Kram

2011-06-24 @ 20:10:46
URL: http://raederle.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback