Första hjälpen- Röda korset

Igår var jag på en ledarutbildning med inriktning på första hjälpen. Det var en instruktör där från röda korset som lärde oss en massa bra saker. Saker som jag hoppas jag kommer få nytta av, men ändå inte... Behöver jag andvända mina "kunskaper" är de ett tecken på att jag kommer att närvara vid en olycka. Och de vill nog ingen. Fast om man råkar vara på plats, är de ju bra om man vet vad man ska göra. Särskilt en sån person som jag som ialla fall inte kan hålla fingrarna i styr, och alltid vill hjälpa till.
Jag har aldrig (vad jag vet) behövt rycka in och ta hand om någon skadad (sätta på plåster har väl alla gjort!). Men jag är inte rädd för att göra de om de skulle behövas! Och jag tror de är en bra inställning, framför allt när man åker som en av de äldsta på scoutläger med massa 6-12åringar (+tonårsscouter) som slinter med kniven.

Livsfarligt läge
Andning
Blödning
Cirkulatinonssvikt
Är metoden vi utgår från.

Jag har lärt mig det viktigaste! (jag är inte redo att göra en operation på gatan precis...)
Men jag tänker försöka dela med mig lite av de jag tycker är de viktigaste, och även huvudgrunden! (OBS, de kan låta hårt, men det är livet..)

Tänk alltid på dig själv först! Ex: spring inte in i ett brinnande hus för att försöka rädda någon på andra våningen, då är du själv i ett livsfarligt läge me! Försök aldrig hjälpa någon genom att sätta dig själv i otryggt läge/i samma situation, då är ni två istället. Ta dig tid att tänka, första instinkten är inte alltid den bästa!
Leta istället efter en stege eller något att hoppa ner på, ett brutet ben är bättre än att brinna inne! Och försök göra ditt yttersa till att vara lugn, hetsa inte upp andra! OCH LARMA SOS!!
Gud har gett oss en hjärna, så låt oss andvända den till 1000%, vi lever bara en gång!

Oj det ligger en människa på trottoaren.. Spring!?
Nej absolut inte! Det spelar ingen roll vem det är, känner du igen den eller inte. Kolla om den lever, en människa vid liv andas alltid! Medvetslös eller inte så andas man alltid! Gör annars luftvägen fri, och lägg i stabilt sidoläge/framstupa sidoläge (nästan samma sak). LARMA!

I matsalen, lillasyrran, pappa, kompisen? Sak samma! Sätter någon i halsen är det enda rätta att försöka få ut de!
En person som satt i halsen får reptilhjärna, vilket säger SPRING! Allt för att komma därifrån, låsa in sig på toaletten är ett klassiskt exempel. Låt inte prsonen göra de! Håll i den och fråga "har du satt i halsen?", på nått sett kommer personen visa att den har gjort de. Då kör man 5 ryggslag (för att slå rätt, googla på de!) och sedan 5 "magpump"/heimlich manövern, kör varannan (5i taget) tills föremålet kommer ut eller personen blir medvetslös. Vid medvetslöshet lägg i stabilt sidoläge och Ring 112(/annat larmnummer)! Försök inte att plocka ut något med fingrarna, personen kan automatiskt bita och då är du fast sen, och fingret kan förbli i munnen på personen... (ser du föremålet kan du vara försiktig, men tänk på vad du kan orsaka för konsekvenser).

De bara rinner blod, personen blir vit i annsiktet och skriker. Få inte panik! Ta snabbt handen för blödningen, lägg personen ner, med fötterna och den skadade kroppsdelen i högläge. Ta första bästa tygstycke att lägg ett tryckförband. Strumpor kläder, hur skitigt de än är (De finns antibiotika)! Tryck så hårt att etc handen blir blå för att du lindat handleden, blir handen vit kanske man behöver lossa lite om man vill ha den kvar... ta inte ut skräp/glas/pinnar ur såret för de kan hjälpa till att stoppa blödningen. "Linda snyggt så känner den sig tryggare" Visst kan de stämma, men huvudsaken är att personen överlever!

Tänk på:
Få inte panik! De oroar andra...
Vad hade du velat att folk skulle gjort om du var den skadade? Gör då samma sak!
Vid luftvägstopp har du alltid flera försök på dig, så länge föremålet sitter i luftstrupen finns det luft i lungorna.
Kyla kommer underifrån! 30grader i luften, kallt på marken ialla fall!
DU är viktigast! (jackan kan du offra, men inte livet!)

SE
LYSSNA
KÄNN

Du kan alltid ringa SOS, så länge inte batteriet är slut! (utan teckning, simkort och pin kod, går de utmärkt) 112 RING!
Lycka till och har du kunskap, var inte rädd att andvända den! Ta i och ryt åt till folk att göra saker (men var tydlig!)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback