Spekulation

Jag sitter nu vid mitt bord på mitt rum och lyssnar på musik från spotify samtidigt som jag försöker "estudiar el espanol"/att plugga spanska. I fredags fick vi nämligen 18 "palabras"/ord på spanska till på fredag, men på fredag är Jag, Clara och Fia (och alla andra konfirmander från tierp/ö-hus + huddik och Gävle) på "el campamento de confirmación"/konfaläger på ensro i dalarna. Jag vet inte om de är bara jag, men de är rätt så svårt att skriva läxförhör då. Så då fick vi orden till imorrn (tisdag) istället, super schysst tycker jag! Men iallafall, till poängen...
Nu sitter jag här och pluggar (vilket jag är urusel på) för att jag ska kunna göra bra ifrån mig på läxförhöret imorrn, men kommer jag ihåg de jag skriver om en vecka? Nej, jag skulle vara glad om jag kommer ihåg det på onsdag. Och 18ord på spanska... vem kan lära sig de bara sådär? Inte jag iallafall! De går säkert jättebra om man är intresserad och verkligen vill lära sig, men nu är de så att jag två timmar i veckan tvingas ta mig upp på andra spåret och sitta på en lektion där våran ryska spanska-lärare står och försöker lära oss något men avbryts hela tiden och står och gapar halva lektionen istället. Då lär man sig inte så värst mycket....


Och så under en tid har en kille i min klass tjatat på mig och frågat om jag fått något svar? För ett tag sedan fick jag nämligen frågan "Om Gud ville att de ska vara fred och bra och så, varför skapade han då haschplantan?" Jag kan försöka kolla upp de sa jag men inte har jag fått något bra svar eller! Så nu ställer jag frågan -Varför skapade Gud haschplantan?
Jag skulle säga (som jag har hört av andra) att haschplantan inte precis blev till för att andvändas till knark, utan kanske till något gott syfte (har man nån form av hasch i viss medecin?). Men om Gud har skapat hasch så borde han ju tänkt på vad konsekvenserna kunde bli (han är väl ingen tonåring eller?), för ingenting är ju omöjligt för Gud. Och om han nu kunde förutspå att människan skulle missbruka växten så borde han ju antingen gett skjutton i att skapa den, eller gett alla människor ett sundare förnuft så vi inte tänkte tanken att hitta på nått så idiotiskt som en människa faktiskt har gjort nu.
Jag måste ju säga att jag tycker Gud är ganska oavsvarsfull. Jag skulle aldrig skaffa ett barn som jag inte kan ta hand om och uppfostra ordentligt. Och Gud har ju fått en 3dje chans egentligen, först en när han skapade Adam och Eva, sen en till efter Noas ark, och så en tredje chans efter Jesus. Han han "failat" tre gånger? Då undrar ju jag hur många gånger vi ska acceptera de? Eller har vi inget val, utan bara tvingas leva med de som sker...?

Kommentarer
Postat av: L

ännu en gång har människan ett val.

att ta del av haschplantan eller bara låta den växa utan att producera hasch av den liksom. samma sak som med kaktusar typ. rör man dem så gör det ont liksom... kanske bäst att man låter bli.

den fria viljan är ett tecken på guds enorma kärlek. :)

2011-05-02 @ 20:57:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback