Vind

Det blåser, trädtopparna svajjar i vinden. En grävmasikn kör förbi, det bullrar på plåten att jag tror de är åskan, men ack så är det vinden som bultar på!

Varför blåser det? Man kan knappt ta sig någonstans för vinden trycker en tillbaka, saker går sönder och är det illa kan människor dö! Är det värt de bara för att sprida pollen och göra vågor i havet?
Jag googlade på "vind" och kollade sedan på wikipedia (se texten nedan), för den som vill läsa mer klicka HÄR!

Vind är flödet av luft i atmosfären. Vindar kan röra sig i alla riktningar - horisontellt, vertikalt och i virvlar. För trakten typiska och årligen återkommande vindar av speciell typ har ofta givits speciella namn.

Vind uppstår av tryckskillnader i atmosfären. Luften rör sig från ställen med högt tryck mot ställen med lågt tryck. Ju större skillnad det är i lufttrycket, desto kraftigare blir vinden.

Men jag undrar fortfarande varför det måste blåsa så mycket att man måste trampa i nerdförsbackar när man cyklar hem från skolan.... Kan någon svarar mig de?

Kommentarer
Postat av: Elin

vinden finns för att påminna oss om att det finns starka krafter vi inte kan se ;)



2011-06-01 @ 18:45:58
URL: http://flummigafunderingar.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback