Positivt!

Har någon nån gång sagt "Se det positivt.." till dig? Eller har kanske du sagt det till någon?
Jag brukar försöka se allt positivt, eller det positiva i allt. Det funkar nästan jämt, vissa som tex varför det ska vara motvind på väg hem från skolan varje dag ligger på botten. Varför skulle nån må bra av att jag har motvind liksom?
Något annat som jag ofta tänker är att det kunde varit värre. Okej det blåser men jag kommer i alla fall hem, jag har ett hem att komma till.
Jag tror uttrycket "tänk på barnen i arfika" är lite för uttjatat, men det används ändå flitigt. Jag tycker inte det är rätt att känna sig bra och lyckligt lottat genom att se ner på andra. Snarare tvärt om, de i afrika kan känna sig lyckliga att de lever i skit för att andra ska få ha det bra. Hade jag haft gångavstånd till afrika hade jag gått dit med mat varje dag, men jag kan inte skicka en potion makaroner med posten, tyvärr.
Vi säger att du bryter benet. Vad är det positiva med det? Jo, kanske kan du när du mår lite bättre vara ett ljus på sjukhuset och försöka sprida glädje till läkaren och skjöterskorna. Kanske träffar du en människa som ändrar en åsikt eller kanske ändrar du något på dig som gör dig bättre. Du hade kunnat bryta båda benen, eller dött, men du lever med endast ett brutet ben.
En kväll på scouterna för några månader sedan berättade en av mina scouter att hennes föräldrar var skilda. Hon log när hon sa det och jag kunde inte låta bli att kommentera det. Hon sa "Positiv, var positiv, positiv, positiv!" En liten tjej i mellanstadie-åldern kunde se det positivt och det är verkligen något jag beundrar.
Bär med dig det: Var positiv och möt svårigheter med glatt humör, då löser du dem mycket enklare.
Mina fina!
Positivt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback