Livets stora gåta- Älska

Om du bläddrar i kategorin tänkvärt så hittar du ganska snart "Livets stora gåta- glömma" och om du bläddrar en bit till så hittar du "Livets stora gåta- förlåta". Det har blivit lite som en serie i tre delar och nu kommer den sista, älska.
Just nu så sitter jag på mitt rum och har det mysigt med tända ljus och lugn musik. Låten som just spelades på spotify avslutades med "När löven faller av och kvar är vi, då vet du att jag älskar". Vad kan menas med det? Jo, jag tror att det kan vara så att när löven faller, då dör allt det levade. Sommaren, den fria sommaren dör ut, växterna som levde och blommade så vackert dör. Det kanske ska symbolisera slutet på något sätt. Och kvar är vi. Ja om "vi" lyckas komma till slutet, genom slutet tillsammans så vet du att jag älskar.
Jag tänker att om du har förlåtit någon, du har glömt händelsen så den inte längre gnager inom dig. Är du klar då? Nej, det är nu det svåraste kommer, att älska. Att verkligen våga älska någon som gjort något dumt. Dumma saker gör vi ju alla och nån älskar du redan, det vill jag lova. Men att våga säga till en person "Du är förlåten, jag har glömt det nu. Det har gjort mig starkare och du är en fin människa innerst inne." För jag tror det är precis det de gör, mig som person starkare. Man brukar säga att de som inte dödar en stärker en. Och jag tror minsann det ligger nått i det.
När jag säger älska så menar inte jag att du ska gå och bli kär i alla som gjort något dumt mot dig, absolut inte. Men det är lätt att döma en människa för något den har gjort istället för vad den kommer att göra. Jag tycker alla är värda en andra chans. Vad skulle Jesus tycka? WWJD? Skulle Jesus våga älska en människa som gjort något nästan oförlåtligt? Jag tror Jesus skulle göra det och jag vet att Jesus vill att vi ska göra och vara så som han var och är. Han vill inte att vi gör saker som vi inte kan stå för och sånt som vi vet är fel. Han försöker hela tiden lära oss vad som är rätt och hur vi ska bemöta, behandla och hjälpa människor runt oss. För det var de han gjorde, han hjälpte alla som behövde hjälp och det är vad vi, vi som hans lemmar ska göra nu.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback