Livets stora gåta- glömma

Det äter upp dig från insidan. Du plågas genom vardagen då smärtan tränger på. Du fäller en tår. Det var en jobbig tid, det är en jobbig tid...
Tidigare i kategorin tänkvärt har jag skrivit om livets stora gåra- förlåta. Nu har jag blivit önskad att skriva om att glömma. Livet har många gåtor, många viktiga frågor vi ställer oss och beslut vi måste fatta. Vårat privatliv, vårat skolliv/arbetsliv, vårat fritidsliv och vårat familjeliv har sina prövningar och motgångar. När verkligen allt, 100% är på plats tror jag att vi kommer dö. Jag har fått för mig att det är de vi strävar efter, som att bli fullbordade.
I vissa prövningar hamnar vi i siutationer vi helst av allt vill undvika, svek och smärta. Sånna sprickor som inte syns på röntgen, utan bara i rätt persons ögon. Situationer och händelser vi faktiskt måste glömma, våga lämna. Jag tror det är tre steg i "återhemtningsprocessen" som jag nu kallar den.
  1. Förlåta
  2. Glömma
  3. Älska
Först sker händelsen, du förlåter. Sen går du och tänker på det där, lite långsint sådär. Du måste glömma. När du förlåtit och glömt måste du våga älska. Våga vara den modiga, ärliga som visar att alla får vara som de är och alla är värda en andra chans.
Om vi kollar tillbaka i bibeln så handlar det faktiskt om att glömma där också. Gud blev tex väldigt arg då Adam och Eva åt av äpplet, men Han förlät dem och inte återkommer han mycket till att dem var så dumma som inte löd hans ord? Nej, han gav människan en ärlig chans och såg det positiva i det. Något lär du dig alltid! Gud vill inget annat än vårat bästa och INGEN mår bra av att vara konstant arg. Jag som verkligen kan bli arg kan säga att det går över ganska snabbt (syskon är undantag). Och det är naturligt, jag tror inte ilskan är uppfunnen för att stanna utan för att som döden besegras! Du mår bäst av att låta det gå!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback