Askonsdagen

VARNING FÖR HEMSKA BILDER UNDER TEXTEN!!
I söndags var det palmblad på gatorna. Imorn är det middag. På fredag är det korsfästelse. På söndag är det fest.
Påsk, Påsk, Påsk. Tiden på året då vi minns att Jusus tog spikar i sina händer och en krona av törn på sitt huvud, för din och min skull. Eller är det verkligen så vi tänker då vi firar påsk? Jag ska snart sätta upp mina små kycklingar. Imorn ska jag måla alices läppar röda och kinderna fräkniga. Stora kjolen och förkläderna ska fram och barnen far till blåkulla. Äggen målas och det är en lite festig tid. Men tänker vi på varför? Varför har vi fest? Varför äter vi ägg? Jo, fastan är över och lika så är Jesus första jordeliv. Imorn firar han den sista måltiden med sina närmaste vänner. På fredag plågar översteprästerna honom tills han knappt andas.
Jag såg The passion of the Christ idag och den visar tydligt hur blodig och förstörd Jesus var när han hängdes upp på korset. Jag tror att vi gärna ser korsfästelsen som denna bild:
En lite deppig man med lite blod från huvudet där han har kronan av törn. Men faktum är att det var inte riktigt så. Utan Jesus genomled en hejdundrande mycket plågeri och utsöndrade så mycket blod att det skulle kunna fylla våra nattvardskalkar än idag. THE REAL SHIT:
Nej, du är inte ensam om att må illa. Det är äckligt. Det är otroligt. Det är kärlek.
Även i år ska vi minnas vad Jesus gjorde för oss. Vad som fortfarande förföljer oss. Jesus är KUNG!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback