Jag äger - Du äger!

Det finns mycket i denna värld som jag inte förstår. En stor sak är det här med dåligt självförtroende och dålig självkänslaoch dålig självbild . En anledning till att det är "okej" är att man blivit utsatt för nån form av våld eller misshandel, psykiskt eller fysiskt. Oj, så hård jag låter, men jag tänker lite så. Vad har hänt liksom, varför ska människor, jag gissar att det är mest tjejer, trycka ned sig själva? Jag förstår inte poängen!
På facebook finns det massa sidor att gilla som sedan lägger upp en massa bilder med olika budskap. Mycket tycker jag handlar om att, för att göra det övertydligt "Gilla om du känner dig dålig, värdelös eller ful" och tusentals människor gillar det. Den här tex:
Den var ganska avancerad men ändå.
Poängen med att människor klankar ned på sig själva och tycker dem själva är dåliga? Jag kan förstå att folk säger "usch jag är så ful i håret idag" nån gång ibland BARA för att få ett "Nej, du är så fin" tillbaka. Bara för att den personen behöver höra, "du är fin". Alla behöver vi höra att vi är bra. Och då skulle jag nästan vilja säga att föräldrar inte räknas (dem säger så mycket). Men jag undrar vad som händer med de människor som helt seriöst tycker dem är dåliga? Jag tänker tillbaka till dagis, jag tyckte jag va bäst i hela världen då. Framför allt när jag var 5 och äldst. Fast då var jag på tok för bitchig, det är inte heller bra. Sverige mitt i mellan och lagom.
Det var för länge sedan jag skrev en resonerande text att jag inte kan hålla mig till ämnet för fem öre.
Vad händer? Är det någon som kommer till alla barn i 11-12års åldern och säger "Du är ful, dum i huvudet, värdelös och ingen älskar dig. Du kan lika gärna dö!" Och sedan ligger det och skaver i många barn/ungdommar/vuxnas bakskallar och till sist så tycker många att dem är helt värdelösa. Nånting händer, jag tror inte vi föds att hata oss själva. Vad hände isåfall med mig? Jag älskar mig själv, jag är inte perfekt men jag funkar ändå. Jag förstår inte poängen! Hjälp mig!

Kommentarer
Postat av: Li

Det handlar väl om att pressen och kraven på framförallt unga tjejer aldrig har varit så stor som den är nu. Samhället lägger fram en helt skev bild av verkligheten som inte går att nå upp till.

2012-04-16 @ 10:58:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback