Livets stora gåta- Leva

Lev varje dag som om det vore den sista. Man lever bara en gång. 
 

Jag kan vara dålig på att leva ut ordentligt. Att verkligen våga leva. Att släppa allt, ta semester från hjärnan en timme och bara va och leva och njuta. Att våga ta varje situation till världen. Att våga visa att det här är jag i alla lägen, alltid. När jag tänker efter kan jag fundera vem jag egentligen är? Är jag egentligen tant-mormor-malin eller den lite tokigare kanske mer avslappnade Malin? Är jag kanske lite feg, skitfeg rent ut sagt? Lägger jag på en mask lite nu och då? Jag har alltid tänkt att det är anpassning, att jag natuligt är mer "änglalik", tydlig och ordningssam med pansionärsgrannarna, församlingstanterna och farmor och farfar. Och att jag automatiskt blir lite mer ungdomlig med mina kompisar och defenitivt mer gnällig när det kommer till skolan. Men jag tänker att nu har jag världens chans att faktiskt vara den Malin Fritzon som jag är och vill vara. Jag har drygt en vecka tills jag börjar i en ny klass, i en ny skola, med nya människor, med nya rutiner, i en ny stad. Oavsett hur jag tänker så kommer det att påverka mig hur mycket som helst, så varför inte ta tillfället i akt och faktiskt tänka till. "Mattebokenärdumihuvudetfastdeninteharnågothuvud-Malin" kan tex hemskt gärna få stanna på central.
Jag tror att ända från den sekunden som jag ansökte om att gå i Gävle så tänkte jag att nu ska jag skärpa till mig, va en cool tjej och ge kyrkan och kristendomen ett bra ansikte utåt i skolan. För faktum är att i den hemska sanningen ligger det att säkerligen minst en person som jag kommer träffa dagligen kommer se MIG som kristendomen. Den kommer tycka att jag är kristen och förknippa allt jag gör med att "så gör alla kristna". Det ger mig lite press, lite smått ångest, men massor av kampglöd. Jag ser det som en utmaning. Jag ska göra det bästa jag kan för att va en "jesus-looklike" och med det menar jag INTE att jag ska sno Thomas Dilevas kläder.. Den här nystarten ger mig en möjlighet att leva gott, att faktiskt leva helt ut som om varje dag vore den sista. Det kommer inte vara lätt men även den som flyger flygplan flyger. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback