#blockad

Jag blir lite irriterad på twitter för jag vill få så mycket mer sagt än vad som får plats i en tweet.
Min, för tillfället, åsikt kring blockad:
Jag älskar verkligen tanken bakom blockad. Folk som ställer sig ivägen och försöker hindra bussar och allt vad det nu är som är på väg att utvisa flycktingar till sitt hemland där dem kommer till skada, kanske dör. Det är fantastiskt hur människor vill kämpa för rättvisorna och jämnstäldheten och som faktiskt gör det också.
Men tänk er att ni är en av de poliserna som ska föra ut flycktingarna ur landet. Vissa av dem kanske hatar det som dem gör, men har en familj att försörja och behöver pengarna. Tänk dig oron och den otroligt hemska känslan i kroppen som uppstår då du får känslan av att alla är emot dig. Jag tänker mig själv då. Jag skulle bli haffsig och inte alls sköta flycktingarana bra. Det skulle bli en fara för dem. Jag tror att folk som samlas kring blockad omedvetet ökar osäkerheten för flycktingarna. Samtidigt som det känns farligt för de civila som kommer. Gränsen mellan civil olydnad och olag känns hårfin.
På twitter läser jag om blockader i praktisk handling eller vad jag nu ska kalla det. Men jag ser aldrig något om möten med politiker och MP mm (förän jag frågade igår och fick veta att lite sådant pågick också). Men varför uppvaktas inte sånt som sker för förebyggande syfte mer?
Jag sitter hemma och kan inte sova för att jag oroar mig för det som ska hända på blockaden. Men jag vet också att skulle jag vara där så hade jag inte kunna hållt mig i shack.
Kan man bara inte öppna en stor konferens eller nått och diskutera frågan, dricka kaffe och säga att vi inte uppskattar det dem gör med dessa flycktingar. Då är det ingen inblandad som störs av konsekvenserna för handlandet.
Jag tycker att har dem tagit sig hit till sverige, sköter sig och sånt så vad ska vi skicka iväg dem för då? Det är ändå inte kristligt av dem. Nej, så skulle inte Jesus gjort!
Men ändå så kan jag inte kalla mig insatt i det här och jag vill mest att det ska vara så säkert som möjligt. Hör och häpna men det kanske finns bättre sätt att göra det på än just en blockad. Och om jag, msv:s mest konservativa 15åring kan säga det, då måste det ju gå!

Kommentarer
Postat av: Maria

Bra att du engagerar dig i frågan. Det här med blockad är väl någorlunda nytt (är för dåligt insatt), men något annat som har gjorts är ju att människor har gömt flyktingar. Det har gjorts och görs idag. Det är olagligt, men människor gör det ändå.

Det som jag tycker är intressant är att det faktiskt händer att de som "bara gör sitt jobb" faktiskt ibland vägrar att göra de uppgifter de blivit tillsagda. Det gäller poliser, vakter, flygkaptener osv.



Jag förstår din oro, och jag känner lite samma. Och självklart önskar jag att det skulle fungera att mötas över en kopp kaffe, men jag tror att det är en lång väg dit. Och på något sätt så är ju blockaden liksom sista utvägen!



2012-02-22 @ 12:47:23
URL: http://frumelin.blogspot.com
Postat av: Gammew

Håller med om att man inte kan förändra migrationspolitiken enbart med hjälp av #blockader, men de gör nytta. En politisk förändring tar tid och under den tiden hinner fler människor utvisas, något som blockaderna försöker stoppa.



Jag gillar kaffelösningen (så länge man kan välja te istället) och det är väl på det sättet det är meningen att man ska förändra saker i det här landet, men när det gäller så här akuta frågor där det handlar om människors liv är den alldeles för långsam för att man enbart ska använda sig av den.



Dessutom tror jag det blir svårt att rädda redan utvisningsdömda flyktingar med kaffe, där behövs något mer handgripligt.



Och det förekommer såklart redan allt från gömmande av flyktingar till möten med folk, typ politiker (se Öppet Landskap; http://goo.gl/XL1pt), skrivande av debattartiklar (Stefan Swärd gör sånt en hel del tror jag; http://goo.gl/HYctQ) och mailaktioner. Massor av personer gör massor av olika grejer för att ådstadkomma en förändring, blockader är bara en del av det. Tyvärr tror jag att de behövs och tyvärr tror jag att det är det mest effektiva sättet att stoppa myndighetsutövning som grundar sig i oetiska beslut (ett annat sätt att stoppa myndigheter kan vara att kontakta bussbolag, bussbolag brukar kunna påverkas, och påverka, lätt).



Ursäkta om jag är lite tankspridd, men jag tror jag har fått ihop något läsbart iallafall.

2012-02-22 @ 13:42:12
Postat av: Tigerhjärta

Hej. En replik till ditt blogginlägg här: http://octopus.devote.se/blogs/17246326/sluta-slaa-mig-jag-kan-bjuda-paa-kaffe.htm

2012-02-22 @ 13:46:04
Postat av: Linda

Jag tror du kan vara lugn gällande säkerheten. Jag följde #blockad hela kvällen och fick många gånger höra att det var många poliser som hellre skulle viljat stå på demonstranternas sida. MEN poliserna måste sköta sitt jobb. Och jag tror inte det är ett säkerhetshot mot flyktingarna i sig. De som har hand om flyktingarna och ser till att de kommer på bussen och allt vad de kan vara är underordnade de myndigheter som har beslutat det. Dem som ser till att dem kommer på bussen VILL säkert inte heller utvisa dem.



Det händer inte mycket över en kaffe. Speciellt inte med politiker, dem är experter på att prata kring och krok. Och från motion till lagändring är vägen VÄLDIGT lång och det tar flera år. Inte som på ett hederligt demokratiskt klassråd direkt ;) Puss och kram

2012-02-22 @ 14:40:29
Postat av: Gustaf Frisell

Hej

Jag tänkte också att jag kunde utveckla mig lite för att försöka beskriva varför jag är med på #blockad. Det finns massor av saker att göra för att hjälpa människor på flykt, gömma flyktingar, köpa mat, plugga svenska eller bara hänga många gömda är ganska ensamma. (OBS Det är INTE olagligt att gömma flyktingar i Sverige.)



Att ändra lagen så att fler fick stanna vore naturligtvis jättebra och det påverkansarbetet är viktigt. Men det arbetet tar tid och i väntan på det skickas människor tillbaka till länder med risken att bli förföljd och dödad. Jag kan helt enkelt inte vänta på lagändringen, de gömda behöver mat och husrum NU, människor skickas tillbaka NU. Min tro på Gud stärker mig i beslutsamheten att göra det jag kan för dessa människor.



På #blockad är det även väldigt mycket väntan och då är det tillfälle att prata med poliser, bjuda på termoskaffe (men dom vill ofta inte ta emot), prata fritidsintressen och familj och även avvisningarna såklart. De flesta förstår mycket väl varför vi är där, de gillar heller inte avvisningarna och vill ändra på lagen men dom tror på systemet att det blir bättre framöver. Jag kan inte vänta medans folk skickas tillbaka till en ev död, då måste jag försöka hindra detta. Detta är mina tankar pratar du med en annan på #blockad kanske du får ett annat svar, det är det som är häftigt med rörelsen.



Tack för att du funderar och skriver kring detta, ju fler som ifrågasätter ju snabbare får vi en mer hållbar lösning. Jag fortsätter gärna samtalet på twitter eller mail, DMa mig så skickar jag min mailadress.



Hälsningar

Gustaf

2012-02-23 @ 00:49:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback