Surrounded by God

Tack Gud! Herregud! Jag tänkte skriva några fler uttryck men jag kommer inte på några. Överallt där det finns människor, oavsett om de tror på Gud eller inte så finns Gud där. I uttryck vi inte tänker på. Gud smyger sig in i allt. Busig Gud!

Har du sett en människa med kors? En okyrklig människa med kors? En icketroende människa med kors? Det har jag. Vi pratade om det nånstans i kyrkan, om varför okristna bär de kristnas symbol? Svaret blev det är modernt. Och då tänker jag att om det är modernt att liksom "visa Gud" eller hur man nu ska beskriva det så borde det ju vara modernt med Gud. Att Gud är populärt liksom. Nu menar inte jag att Gud måste vara modert och poppis för att man ska kunna ty sig till honom, absolut inte. Men tänk att ofta- väldigt fördomsfullt sagt, "världen" (alla öven en kam) ser kristna som nördar. Sånna som är snälla mot allt, är världens tråkigaste bibel-malar som aldrig dricker osv. Jag är inte HELT ute och cyklar va? Nej, jag tycker inte att kristna är en egen folkgrupp som man ska se på med ett speciellt sätt. Alla är vi samma människor. Vissa är säkert rädda för kristna och tänker att "dem har Gud på sin sida så jag måste vara snäll när dem ser på". Det tycker jag näatan är komiskt faktiskt.
Jag tror att kristna har enormt mycket fördommar över sig. Samtidigt tycker jag det är lite kul för det ger spännande utmaningar. Kristna förväntas vara på ett visst sätt och det ligger något i det. Att vara kristen är inte medlemsskap i en religion, det är att ha en relation till Gud. Och den som har en relation till universums bästa människa ter sig antagligen bra. Man blir som man umgås.
Men hur kan det då vara så modernt att gå runt och "fejkskylta" att man är "en sån där kristen"? Jag har inget svar på det. Jag skulle vilja ha ett, men det har jag inte. Jag vet inte allt, jag är inte perfekt men jag får umgås med Gud ändå. Och när en stylist kan säga att kors är mordernt, vem har sagt att hon inte kan säga att Gud är modernt?
För den saken skulle till och med jag kunna bli stylist. Men jag är ju inte precis modern av mig... ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback